„Jeśli Ci nie straszne internet i pokrzywa, przyjdź na warsztat jako żywa.
Tu Cię wnuczek nie ofuka, gdy nie kapujesz jak uruchomić Facebooka.
I się dowiesz w sposób miły, jak wykorzystać owoce co pod drzewem gniły.
A to wszystko się zadzieje w Giżowskiej Świetlicy, miejmy nadzieję”.
Takim hasłem grupa aktywnych gospodyń z Giż i Orzechówka w Gminie Świętajno k/Olecka reklamuje warsztaty projektu „Baba z wozu po wiedzę” realizowane z Funduszu Inicjatyw Lokalnych - Warmia Mazury Lokalnie ze wsparciem Stowarzyszenia Agroturystycznego „Mazurska Kraina”, członka Klastra Marek Turystycznych Polski Wschodniej. Celem projektu jest zachęcenie mieszkanek wsi do samorozwoju z wykorzystaniem posiadanych zasobów i umiejętności, do uczenia się czegoś nowego, by nie stać w miejscu i starzeć się. Chcemy pokazać wartość wspólnych działań, gdzie przy wspólnych przygotowaniach do wiejskich uroczystości zarażamy się aktywnością i pomysłami sąsiadek. Chcemy zachęcić do znajdowania przyjemności we wspólnych twórczych działaniach.
W trakcie warsztatów 15 pań zapozna się z możliwościami użytkowymi kilkunastu różnych roślin, uznawanymi za nieprzydatne w domowej kuchni - co może wywołać przejściową frustrację mięsożernych członków rodzin, odnowimy przepisy swoich babć w wykorzystaniu darów natury. Zostanie opracowanych 10 receptur na kreatywne wykorzystanie różnorodnych darów natury: w jaki sposób można dane owoce czy rośliny wykorzystać, co i jak łączyć, by wzmocnić walory (smak, zapach, wygląd), jak wykorzystać rośliny dziko rosnące (np. róża, głóg, tarnina, ałycza, sosna, mniszek, podbiał, pokrzywa, perz, pędy malin) oraz starych roślin uprawnych, takich jak: rzepa, brukiew, topinambur, proso, pigwa, antonówka. Zostaną opracowane i przygotowane potrawy na wojewódzki konkurs „Smaki Warmii Mazur i Powiśla”. Do opracowywania i rozpowszechniania receptur będą uczyć się, jak wykorzystywać Internet i aplikacje w smartfonach, oraz zakładania profilu na portalu społecznościowym i wykorzystywania go do komunikacji i przekazywania sobie wyszukanych ciekawostek.
Efekty działań będą prezentowane na Facebooku i stronach internetowych.