Inicjatorzy Klastra Nieruchomości, którego koordynatorem jest Polskie Stowarzyszenie Doradcze i Konsultingowe, rozpoczynając współpracę ustanowili cele, które chcą zrealizować poprzez podpisanie porozumienia oraz wspólne działanie. Wszyscy uczestnicy nastawiają się głównie na rozwój, udział w badaniach, nawiązanie relacji, optymalizację, oraz kreowanie wizerunku. Każdy, z wyżej wymienionych celów został szczegółowo przemyślany i omówiony podczas spotkania inaugurującego, 28 maja 2014 roku. Wszystkie działania, podejmowane przez Klaster, mają wpłynąć na promocję i budowę silnej pozycji konkurencyjnej tego sektora gospodarki Polski Wschodniej.
W związku z ogromnym zapleczem merytorycznym, jakie posiadają firmy stanowiące trzon Klastra Nieruchomości, mają one potencjał do pozostania kluczowym partnerem instytucji samorządowych w zakresie kreowania kierunków rozwoju polityki zarządzania nieruchomościami oraz gospodarowania przestrzennego. By to osiągnąć zawiążą oni think tank (opiniotwórczą organizację non profit) zrzeszającą ekspertów z sektora nieruchomości, która będzie miała na celu również internacjonalizację działalności Klastra. Proces umiędzynarodowienia firm należących do Klastra, zapoczątkowany zostanie poprzez zagraniczne misje gospodarcze i handlowe, podczas których poznają oni zasady działania zagranicznych rynków nieruchomości. Uczestnicy Klastra, mając na uwadze ciągły rozwój swoich przedsiębiorstw, chcą rozpocząć również wdrażanie innowacyjnych projektów oraz modeli biznesowych, które opierać się mają na nowoczesnych technologiach informatycznych, jak również rozwiązaniach organizacyjnych. Aby do tego doszło, muszą rozpocząć działania od wykonania badań potrzeb i oczekiwań, jakie posiadają poszczególne podmioty zrzeszone w ramach Klastra Nieruchomości. Dopiero po ustaleniu, jakimi priorytetami kierują się jednostki, będzie można wybrać optymalne rozwiązania, które zostaną wykonane poprzez realizację wspólnych projektów.
Rozwijając współpracę Klastra ze środowiskiem badawczo – naukowym a co za tym idzie, inicjując programy badawcze realizowane razem z uczelniami wyższymi, podmioty zrzeszone będą miały możliwość opracowania i wdrożenia wypracowanych metod naukowych w projektach przez siebie realizowanych. Wyniki, jakie zostaną osiągnięte, publikowane będą w formie raportów, czy też opracowań. Dodatkowo, tego rodzaju współpraca, zaowocuje organizacją szkoleń i seminariów, które przysłużą się procesowi kształcenia profesjonalistów w branży nieruchomości i podniosą kwalifikacje uczestników Klastra.
Tworząc powiązania między sobą, uczestnicy Klastra Nieruchomości, mają na uwadze zainicjowanie wspólnych projektów oraz zleceń, które będą mogli realizować po powołaniu spółek celowych bądź konsorcjów. Doprowadzi to do wypracowania modelu współpracy, wymiany informacji, wiedzy, czy też ofert pomiędzy klastrowiczami, który przysłuży się wspólnej koordynacji ww. projektów. Aby ułatwić przepływ informacji pomiędzy jednostkami, planowane jest wdrożenie platformy informatycznej, w której zostaną zawarte wszystkie te informacje.
Optymalizacja przedsiębiorstw zrzeszonych a co za tym idzie, wdrożenie norm ISO oraz zoptymalizowanie procesów, nastąpi po opracowaniu oraz wdrożeniu specjalistycznej platformy informatycznej dedykowanej dla branży nieruchomości. Zostanie ona stworzona w oparciu o system klasy ERP (enerprise resource planning – planowanie zasobów przedsiębiorstwa). Wdrożenie tego rodzaju systemu poprawia efektywność działania firmy w obszarze logistyki, produkcji, zarządzania zasobami ludzkimi, czy też zarządzania finansami.
Uczestnicy KN, inicjując wspólne przedsięwzięcia z zakresu wspólnych zakupów dóbr i usług, upatrują się siły przetargowej nabywców, która przełoży się na redukcję kosztów działalności poszczególnych podmiotów. Stwarza to większą możliwość negocjacji warunków dostaw produktów czy szkoleń pracowników.
Nieodłącznym elementem prawidłowej działalności każdej instytucji jest jej pozytywny wizerunek. Promocja Klastra jako podmiotu zrzeszającego niezależne jednostki z branży nieruchomości odbywać się będzie wielokanałowo. Kampania informacyjno – promocyjna Klastra oraz jego uczestników, będzie odbywała się głównie poprzez prowadzenie portalu internetowego, dystrybucję tworzonych publikacji, katalogów oraz informatorów, jak również poprzez organizowanie konferencji, prezentacji czy sympozjów. Wszystkie inicjatywy podejmowane przez Klaster Nieruchomości oraz osiągnięcia, jakich udało im się dokonać będą podawane do opinii publicznej.