Obszar Pojezierza Suwalsko-Augustowskiego (Suwalszczyzny), niezwykle atrakcyjny pod względami krajobrazowymi, przyrodniczymi, historycznymi i kulturowymi, z istniejącą bazą turystyczną pozostaje w nadal cieniu innych regionów jednoznacznie kojarzących się z turystyką. Suwalszczyzna posiada wszystkie elementy potrzebne do podtrzymywania ruchu turystycznego, brakuje jednak świadomości regionu jako miejsca wartego odwiedzenia. Dlatego konieczna jest realizacja kompleksowej kampanii promocyjnej, mającej charakter zintegrowany dla całego Pojezierza Suwalsko-Augustowskiego, polegającej na realizacji szeregu działań, przemyślanych akcji promocyjnych oraz budujących konkrety produkt turystyczny skierowany do konkretnych grup docelowych – przede wszystkim rodzin z dziećmi, pasjonatów turystyki aktywnej, wędkarzy oraz młodzieży.
Z taką inicjatywą wyszła Suwalska Izba Rolniczo-Turystyczna, członek Klastra Marek Turystycznych Polski Wschodniej. Dzięki środkom unijnym pozyskanym za pośrednictwem Lokalnej Grupy Rybackiej „Pojezierze Suwalsko-Augustowskie” rozpoczęła realizację kompleksowej Ogólnopolskiej Kampanii Promocyjnej Pojezierza Suwalsko-Augustowskiego pod hasłem „Suwalszczyzna Kraina jak Baśń”.
Kampania rozpoczęła się na początku roku 2015 i potrwa do czerwca tego roku. W jej ramach odbędzie się sześć akcji promocyjnych, z których 5 będzie miało charakter eventowy (z udziałem polskich celebrytów). Skierowane będą do konkretnych grup docelowych – przede wszystkim rodzin z dziećmi, młodzieży, pasjonatów turystyki aktywnej i wędkarzy. Oprócz tego kampania obejmie publikacje w ogólnopolskich mediach ( takich jak Program Trzeci Polskiego Radia, czy Teleexpress), w telewizjach regionalnych, lokalnej prasie i Internecie. Planowana jest także akcja billboardowa obejmująca swoim zasięgiem pięć największych miast polskich: Warszawę, Kraków, Łódź, Wrocław i Katowice.
Ważnym działaniem w ramach tego projektu jest także Kampania Komunikacji wewnętrznej pod nazwą „Razem kreujemy markę obszaru objętego LSROR Pojezierze Suwalsko-Augustowskie”. Skierowana do mieszkańców regionu i lokalnych instytucji, będzie obejmowała m.in. organizację spotkań z przedstawicielami samorządów, przedsiębiorcami i przedstawicielami branży turystycznej. Planuje się także organizację warsztatów pt. „Kreowanie marki regionu i marketing miejsc”.
W zakresie pomocy w organizacji i promocji wydarzeń realizowanych w ramach Kampanii podpisano już stosowne porozumienia z Suwalskim Parkiem Krajobrazowym, Wigierskim Parkiem Narodowym, Suwalską Organizacją Turystyczną i Polskim Związkiem Wędkarskim.
Z uwagi na fakt, iż głównym celem projektu jest zwiększenie liczby turystów poza ścisłym sezonem turystycznym w Kampanii promocyjnej skupiono się na zaplanowaniu wydarzeń promujących obszar Pojezierza Suwalsko-Augustowskiego w okresie poza sezonem czyli styczeń – czerwiec 201 5r. i przyciągnięcia uczestników z całej Polski w celu pokazania, że w tym regionie można spędzać czas w atrakcyjny sposób przez cały rok.
W ramach operacji zaplanowano następujące działania:
Kultowym rowerem nad kultowe jezioro– czyli rajd rowerowy połączony z imprezą „Baśniowa Wiosna”, która ma potencjał stać się wydarzeniem cyklicznym, służącym rozwojowi turystyki rowerowej. Działanie ma na celu zyskanie rozgłosu medialnego oraz zaangażowanie społeczności lokalnej w promocję regionu. Do udziału w imprezie zachęcać będą polscy celebryci (związani z wędkarstwem oraz turystyką rowerową) oraz fakt, iż będzie to jedyna tego typu impreza w kraju angażująca fanów turystyki rowerowej, podczas której mogą oni zaprezentować swoją pasję, umiejętności i sprzęt. Dla społeczności lokalnej impreza zyska na atrakcyjności z uwagi na ciekawy program.
Ogólnopolska kampania outdoorowa „Suwalszczyzna – kraina jak baśń”- jako działanie wspomagające cały projekt, anonsujące go szerokiej grupie odbiorczej w całym kraju i nadające mu dużego rozmachu, planowane jest opracowanie i zrealizowanie kompleksowej kampanii billboardowej – obejmującej swym zasięgiem pięć największych miast polskich – Warszawę, Kraków, Łódź, Wrocław i Katowice.
„Monster project” na terenie Suwalskiego Parku Krajobrazowego– czyli pięciodniowy obóz – warsztaty dziennikarsko-reporterskie, których efektem będzie cykl krótkich filmów, reportaży promowanych poprzez You Toube i media społecznościowe. Warsztaty, opierają się na pomyśle ponownego wprowadzenia do powszechnego obiegu, jako ciekawej oferty turystycznej, lokalnej legendy o potworze-wężu Žaltys i pięknej Jegli, w formie przyciągającej uwagę grupy docelowej – będącej także nośnym tematem medialnym. Działanie ma na celu promocję regionu wśród grupy docelowej, jaką jest młodzież, podatna na fantastyczne opowieści – zarówno na potrzeby wypadów zorganizowanych (wycieczki, zielone szkoły), jak i indywidualnych.
Seminarium dla właścicieli biur podróży– czyli dwudniowe spotkanie biznesowe prezentujące ofertę turystyczną na obszarze Pojezierza Suwalsko-Augustowskiego wraz z próbą terenową (prezentacja dostępnej infrastruktury). Oferta rekreacyjno-sportowa, obejmująca ze szczególnym uwzględnieniem narciarstwo biegowe, zjazdowe oraz wędkarstwo, powstanie we współpracy z przedstawicielami struktur lokalnych – samorządowych, pozarządowych i prywatnych. Współpraca obejmie przygotowanie atrakcyjnej i kompleksowej oferty turystycznej oraz wypracowanie wspólnego systemu zniżek i rabatów, zwiększających ruch turystyczny na obszarze.
Baśniowym Szlakiem Suwalszczyzny – to pięciodniowy obóz połączony z warsztatami i zadaniami animacyjnymi dla dzieci szkół podstawowych. Działanie ma na celu promocję regionu wśród grupy docelowej, jaką są dzieci i ich rodzice – zarówno na potrzeby wypadów zorganizowanych (wycieczki, zimowiska), jak i wypadów rodzinnych np. na wyjazdy wędkarskie połączone z atrakcjami „Baśniowego Szlaku”, a jego efektem będzie wypracowanie podczas zajęć animacyjnych oferty skierowanej do tejże grupy docelowej („dzieci tworzą ofertę dla dzieci”).
„Kulig” mediowy - Mity i Fakty o Suwalszczyźnie- seminarium dla około 30 przedstawicieli z mediów regionalnych (Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Opole, Olsztyn, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Warszawa, Wrocław), mające na celu przeprowadzenie dyskusji medialnej dotyczącej wizerunku regionu Pojezierza Suwalsko – Augustowskiego oraz prezentacje tego regionu. W projekt planuje się zaangażować co najmniej dwóch przedstawicieli, którzy mają przyjechać z zebranymi informacjami z terenu swojego województwa dotyczącymi „mitów o Suwalszczyźnie”. W ramach dwudniowego seminarium zorganizowane zostaną warsztaty np. z Maciejem Orłosiem w tym szereg działań informacyjnych związanych z prezentacją regionu w celu obalenia mitów o Suwalszczyźnie i pokazania jej w formie ciekawych „faktów”.
Kampania komunikacji wewnętrznej „Razem kreujemy markę obszaru objętego LSROR Pojezierze Suwalsko-Augustowskie” skierowanej do mieszkańców/ instytucji / organizacji zlokalizowanych na obszarze Pojezierza Suwalsko – Augustowskiego
Najlepszą wizytówką tego regionu na zewnątrz są w pełni świadomi potencjału Pojezierza Suwalsko-Augustowskiego mieszkańcy oraz organizacje instytucje na co dzień funkcjonujące na tym obszarze. W związku z powyższym w ramach operacji zaplanowano liczne działania skierowane do mieszkańców i organizacji/instytucji z tego terenu w celu poprawy ich świadomości odnośnie wykorzystania potencjału tego obszaru. Szczególną uwagę w planowanych działaniach zwrócono również na podniesienie świadomości co do podejmowania wspólnych działań promocyjnych przez samorządy, organizacje turystyczne, przedsiębiorców ponieważ są one zawsze dużo bardziej efektywne, niż nawet pojedyncze działania podejmowane przez każdą z tych instytucji z osobna.