Rozbudowana infrastruktura ułatwiająca korzystanie z atrakcji regionu, kreatywne kampanie informacyjne, kuchnia regionalna oraz bogata oferta turystyczna. To tylko kilka pomysłów, które mogą stanowić podstawę do wyboru kierunku rozwoju turystyki na terenie Podlasia, Suwalszczyzny oraz Warmii i Mazur.
Na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Doradczego i Konsultingowego, koordynatora Klastra Marek Turystycznych Polski Wschodniej, pod koniec 2013 roku przeprowadzone zostało badanie, którego wyniki wykorzystane zostały podczas opracowywania strategii rozwoju oraz strategii marketingowej Klastra.
W trakcie badań eksperci (przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego, praktycy z branży marketingowej i turystycznej, przedstawiciele uczelni) wypowiadali się na temat silnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń dla rozwoju turystyki w regionie Podlasia, Suwalszczyzny oraz Warmii i Mazur. Za główne zalety tej części Polski uznano niebywałe walory przyrodnicze, a także fakt iż utożsamiana jest ona z czystym i bezpiecznym regionem oraz licznymi szlakami turystycznymi, dodatkowo wspierającymi rozwój turystyki przyrodniczej i aktywnej na obszarze działania Klastra. Eksperci jednocześnie zaznaczali, iż tym co może hamować progres w branży turystycznej są słabo rozwinięta infrastruktura droga, brak portu lotniczego oraz duża konkurencyjność pozostałych regionów Polski.
Postawić na aktywne spędzanie czasu
Jako szansę eksperci wyróżnili kierunki turystyki, które biorąc pod uwagę obecne możliwości branży turystycznej mogą w dużym stopniu przyczynić się do rozwoju turystyki na tym obszarze. Wśród takich obszarów wskazali na cieszącą się coraz większą popularnością turystykę aktywną tzn. taką, która zawiera atrakcje dla osób chcących spędzić czas nie tylko odpoczywając, ale aktywnie korzystając z dostępnych atrakcji – np. spływów kajakowych czy sportów ekstremalnych. Za szansę uznali również już dziś mocną w tej części Polski turystykę wypoczynkową, związaną z unikalnymi zasobami przyrodniczymi i zdrowotną oraz promowanie przysmaków kuchni regionalnej.
Potrzebna kooperacja
Eksperci zaznaczali ponadto w badaniu, iż tym co może dodatkowo wpłynąć na atrakcyjność tego regionu Polski jest współpraca podmiotów branży turystycznej, porozumienia z lokalnymi samorządami i instytucjami turystycznymi, których wynikiem mogłyby być spójne działania informacyjne oraz produkty turystyczne „uszyte” na miarę potrzeb turystów.
W badaniu „Analiza atrakcyjności turystycznej obszaru działania Klastra Marek Turystycznych Polski Wschodniej” przebadano 33 respondentów – ekspertów z branż: marketingu, public relations, turystyki, ekonomii, kultury oraz osób reprezentujących środowisko akademickie. Zostało ono przeprowadzone z wykorzystaniem metody ilościowej, przy zastosowaniu techniki zbierania danych CAWI (z ang. Computer Assisted Web Interview – wywiad internetowy). Wywiady z respondentami przeprowadzono pod koniec 2013 roku. Badanie zostało zrealizowane w ramach Projektu „Klaster Marek Turystycznych Polski Wschodniej” nr PO PW 01.04.03-00- 26/11, umowa nr PO PW 01.04.03-00-026/11-00, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 Osi priorytetowej I: Nowoczesna Gospodarka, Działanie I.4 Promocja i Współpraca.