Jakie atrakcje turystyczne Suwalszczyzny, Podlasia oraz Warmii i Mazur najbardziej zachęcają do odwiedzenia tych regionów? Skąd czerpiemy informacje o miejscu, do którego chcemy pojechać? Z jakich form wypoczynku korzystamy najczęściej? Na te pytania odpowiadali turyści odwiedzający tereny województw podlaskiego oraz warmińsko-mazurskiego.
Na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Doradczego i Konsultingowego, koordynatora Klastra Marek Turystycznych Polski Wschodniej pod koniec 2013 roku przeprowadzone zostało badanie, którego wyniki wykorzystane zostały podczas opracowywania strategii rozwoju oraz strategii marketingowej Klastra.
Potencjał tkwi w przyrodzie
Postrzeganie Suwalszczyzny, Podlasia oraz Warmii i Mazur jest mocno związane z rekreacją – potwierdziły to wyniki badań, w których większość badanych stwierdziła, iż przyjeżdża w ten region Polski by odpocząć lub ze względów zdrowotnych. Turystów poproszono także w trakcie badania o ocenę atrakcji turystycznych tego regionu. Dla zdecydowanej większości najbardziej zachęcające do podróżowania w regionie Podlasia, Suwalszczyzny, Warmii i Mazur są szczególne walory przyrodnicze, setki jezior, ogromne kompleksy leśne i znajdujące się tam parki narodowe. Ważna jest również możliwość aktywnego spędzania czasu. Dlatego do popularnych atrakcji należą tamtejsze uzdrowiska, muzea, szlaki historyczne oraz organizowane w tym regionie festiwale oraz koncerty.
Jak wypoczywamy?
Przeprowadzone badania miały m.in. na celu pokazać, z jakich form wypoczynku turyści najczęściej korzystają decydując się na wakacje w tym regionie. Większość z nich stwierdziła, że najczęściej decyduje się na piesze wycieczki oraz zwiedzanie zabytków i atrakcji turystycznych regionu, rzadziej natomiast na jazdę konną, spływy kajakowe czy żeglowanie – te atrakcje wskazała jedynie cześć respondentów. Jednocześnie badani zadeklarowali, iż gdyby w przyszłości znów odwiedzili tę część Polski, to najbardziej byliby zainteresowani korzystaniem z takich form spędzania czasu jak turystyka wiejska i krajoznawcza oraz turystyka uzdrowiskowa, a także oparta na walorach przyrodniczych i umożliwiająca aktywne spędzanie czasu.
Gdzie szukamy informacji o atrakcjach turystycznych?
Wyniki badań potwierdziły, iż w dobie dynamicznie rozwijającego się Internetu strona internetowa dedykowana atrakcjom turystycznym jest dla turystów jednym z najistotniejszych i zarazem pierwszych miejsc, w których szukają i spotykają się z informacjami o atrakcjach turystycznych. Co ciekawe ważnym źródłem informacji są również opinie rodziny i znajomych.
W badaniu „Analiza atrakcyjności turystycznej obszaru działania Klastra Marek Turystycznych Polski Wschodniej” przebadano 200 respondentów – turystów odwiedzających województwa podlaskie i warmińsko-mazurskie. Zostało ono przeprowadzone z wykorzystaniem metody ilościowej, przy zastosowaniu techniki zbierania danych PAPI (z ang. Paper And Pencil Interview – wywiad indywidualny). Wywiady z respondentami przeprowadzono pod koniec 2013 roku. Badanie zostało zrealizowane w ramach realizacji działań Projektu „Klaster Marek Turystycznych Polski Wschodniej” nr PO PW 01.04.03-00-026/11, umowa nr PO PW 01.04.03-00-026/11-00, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 Osi priorytetowej I: Nowoczesna Gospodarka, Działanie I.4 Promocja i Współpraca.